Hodoljublja

KULENOVIĆ: Uz jezuite stradun, peline, plovalni skalini, garište, placa

Tvrtko Kulenović
DUBROVNIK

1.

                Moj saputnik gleda kroz prozor i pošto vidi da se pej­za­ž promijenio, pita jesmo li još daleko.

                “Daleko od čega?” – pitam. U autobusu zbog ras­po­re­da sjedišta i buke motora najmanje ima šansi za razgovore oda­kle ste i kuda ćete, ali on me je uhvatio još na po­laz­noj stanici u Sarajevu, da ide na liječenje, da je sad, hvala Bo­gu, dobro ali mu treba sunca i ljekovitog pijeska pa ga ša­lju, a ne poznaje ove krajeve, nije nikad ni bio na moru, osim još prije onog rata kao vojnik u Boki od Kotora, pa me moli da mu ja sve objašnjavam. “Od čega daleko?”, ka­žem, pretpostavljajući da se je ipak prije polaska ras­pi­tao kad će stići kud je pošao.

                “Od Dubrovnika. Rekli su mi: sve, sve, ali Dubrovnik mo­raš da vidiš.”

                Autobus je već odmakao: poslije mračne ljepote pla­ni­na oko Sarajeva naglo smo zagazili u bijelu mediteransku ras­koš hercegovačkog kamena. Pejzaž se promijenio tako pot­puno i brzo da je izgledao kao da se ne krećemo samo mi već da je cio taj svijet, taj jug, sa svojim bjesomučnim su­n­cem, svojim bijelim kamenom i zelenom rijekom, svo­jim morem, čempresima i glasovima zvona, svojim masli­no­vim šumama i krilatim statuama krenuo nama u sus­ret. Ne bih imao ništa protiv toga, ne vjerujem u veličinu sje­ver­nog čovjeka o kojoj govori Isidora: da je veliki jer mo­ra krvavo da se bori za svoj hljeb, jer mu ništa ne pada s ne­ba. Rad je nužda, nije vrlina. Vjerujem, u svijet sunca, ma šta on ustvari bio. Vjerujem u smijeh kupača: želio bih da se zagnjurim u rijeku ali vrijeme nije u mojim rukama, sve dalje nas vuče mašina. Ne žalostim se jer mi je odav­no poznata ova igra: kad bih izašao iz autobusa i ostao na pla­ži, ubrzo bi mi postalo dosadno i počela bi me ner­vi­ra­ti vrućina, galama, neudobnost položaja, znoj, tuđi po­kreti i lica. Jedino u želji, u neostvarenoj mogućnosti može se iz­d­vojiti atom vremena u kome doživljaj opstoji sam za se­be, dakle kao sreća. Zato je ponaked dobro uzdržati se i odreći se svojih želja mada će kasnije ponovo doći kajanje što se nismo povinovali njima, jer je nada da će ovaj put ipak, ipak biti drukčiji nezasita.

                “Nećemo proći kroz Dubrovnik”, kažem čiči. “Proći će­mo pored njega ali se neće vidjeti ništa”. Spuštajući se od Trebinja pravo prema moru autobus će na samom do­h­vatu obale oštro zaokrenuti ulijevo poslije napuštenog bu­nkera, ostavljajući za sobom na desnoj strani jedan us­jek u crvenoj zemlji, jedan put sa koga se vidi more po­d Lokrumom i koji vodi u Dubrovnik. Zaputit ćemo se kroz prljavozelena brdašca i uvale što polahko i nevoljko si­laze prema moru završavajući se izrezuckanim stije­na­ma neprijatnim za noge, ispupčenim, izbočenim, tako da skri­vaju pravu obalu mora, onu liniju kojom se ono od­va­ja od kopna. prema unutrašnjosti pružat će se vinogradi, pravilni, korisni, dosadni. A samo nekoliko koraka una­za­d: kao da se krunica nekog golemog cvijeta polahko ot­va­ra, postepeno se širi, dok mu se prilazi kroz usjek, more oko Lokruma, nevjerovatno, neobjašnjeno kartama i knjigama, jasno podijeljeno na pojas zelene priobalne pr­o­zirnosti i pojas dubokog plavetnila. Stijene nisu tam­ni­č­ki tamne i male već visoke, žute i smeđe, a u njihovim pod­nožjima uglavljene su čudesne male plaže pris­tu­pač­ne jedino s mora. Na kraju puta što vijuga oko stijene, u dnu cvijeta, iz morske pjene kao Venera niče Dubrovnik, kao sunce ili zajedno sa suncem u kasna popodneva.

                Upravo u to doba dolazio sam s juga, pješke, s torbom na leđima, putem nebrojenih slavnih i bezimenih foto­gra­fi­ja, licem okrenut slici koju vrijeme nije uspjelo narušiti ni navikom ni drugim svojim silama, slici koja se prema sva­kom profanisanju i skrnavljenju pokazala otporna: u pred­njem planu dugovrata biljka agava rijetkih grana koje se neobično uvijaju pod težinom svojih suhih cvje­to­va, ispod nje svjetluca more, najljepše na svijetu more oko Lokruma, a u dnu slike svio se Dubrovnik kao školj­ka, najljepši proizvod mora. Ova slika je toliko fotogenična da je ditraktivnost boje na njoj nedopustiva, zato joj treba prilaziti odmah po zalasku sunca, kad Dubrovnik na­met­ne moru i nebu ton svoga otmjenog, treperavog sivila.

                Htio sam da joj se divim sa zida pored puta, ali dolje, na terasi skupog novog hotela, sjedila je žena i pos­ma­tra­la Dubrovnik sa nekom religioznom predanošću, gotovo oba­mrla. Mogla je biti veoma lijepa, sigurno dosta bo­ga­ta, ko zna koliko je svijeta vidjela. Čekam da ustane, da za­pali cigaretu, da odgovori na telefonski poziv, da zahti­je­va nešto od kelnera, da se pripremi za večeru, već je šest sati. Potreban joj je za to najmanje sat, da se okupa i naš­minka, da obuče večernju haljinu i stavi nakit, da ne­ko­liko puta prođe sobom dok se ogleda. Valjda joj je stalo do toga da izgleda lijepo, da joj se muškarci dive, da joj se pos­luga klanja i da svijet o njoj priča. Ili sve to ionako već ima, bez napora, bez udešavanja, predstavlja kraljicu na pla­ži ujutro poslije devet sati, čita ozbiljne knjige za vri­je­me poslijepodnevngo odmora, bez straha od gojaznosti uži­va u dobrim jelima i do kasno u noć zabavlja se s muš­kar­cima i sad možda svaki dan u ovo doba sjedi i divi se Dubrovniku, potpuno njemu predana. Ne mogu da joj pre­pustim taj vidik, to pravo da se vidi ljepota jer sam ga stekao po cijenu mnogih žrtava, a ona ga je prosto dobila na poklon zajedno sa ostalim stvarima, bez ikakve nak­na­de, bez obaveze na odricanje. Zbog toga, valjda, kažem čiči: “Šta će ti Dubrovnik? Gužva, skupoća, može ti se de­si­ti da ne nađeš prema sebi prenoćišta. Tamo gdje ti ideš, tamo je uživancija. Svako mjesto na Jadranu je lijepo.”

2.

U ovoj čarobnoj zemlji pokraj mora nije potrebno da grad bude Dubrovnik da bi bio lijep. Nama koji smo odrasli u njoj i oko nje, koji smo ovdje ispunjavali praktične zah­tje­ve mladosti i ljubavi valja daleko i mnogo putovati da bis­mo shvatili kolika je njena, i njenog mora, ljepota.

                Možda ne bi bilo pravedno porediti ga s tmurnim sje­vernim morima jer bi tu njegova pobjeda ispala isuviše pros­ta, mada pojedinci tvrda da u njihovim maglama ima sna­ga koja na poseban način dušu obuzima i ovo tvr­đe­nje sigurno ima smisla. Treba ga porediti sa sličnim mu to­p­lim morima, naročito s onim iz iste porodice Medi­te­ra­na da bismo vidjeli kolika je valjanost njegova: s onima či­ja je voda mutnozelena, s onima čija je obala dosadno rav­na ili jednolično isjeckana, s onima čije kopno ne nosi na sebi planina. Istina, grčko more je veleljepnije i plavlje, ali ono je isuviše pusto, isuviše prirodno, isuviše nami­je­njeno bogovima. Francuska rivijera je pikantnija po svo­ji­m crvenim stijenama, ali na njoj je sve pretjerano pitomo, sve žardenizirano, sve dotjerano za građanina. Na mno­gi­m obalama ljudska naselja su u pogledu boje – darežlji­vi­ja i veselija, kuće su žute, zelene i crvene, ali kad se du­že tamo boravi, to počinje sličiti raskošnom cirkusu.

                Ovo more je s mjerom obrađeno, s uzdržljivošću ve­li­čan­stveno i uvijek podrazumijeva prisustvo čovjeka. Ku­će su sive ali je njihovo sivilo smješteno kraj plavog mora pred modrim planinama, ono je boja vremena, boja dos­to­janstvenosti, boja iskustva i boja razmišljanja. Zato nig­d­je na svijetu kuće nisu toliko slične palačama koliko na dal­ma­tinskim obalama. Nigdje nema onih lijepih pro­bu­še­ni­h konzola s obje strane pored prozora koje su kao ruke koje zgrada ispred sebe pruža: za one koji su unutra, one su zaš­tita, za one koji su napolju – dobrodošlica, kad bi se ku­ća povinovala zemlji i prevrnula, one bi ostale da stoje us­pravno poput spomenika. U moru su otoci gusto na­bi­jeni kao na školskom reljefu koji se pravi za očiglednu nastavu i ne poštuju pravila odnosa i prostora: preko da­na mijenjaju boju po sto puta, predvečer bacaju hladne sjen­ke na more, na obalu i jedan na drugoga. Na obalama su gra­dovi kao komadi kamenog nakita: Perast i Kotor, Senj i Rab, Trogir i Korčula. Pa ipak je Dubrovnik najveće ču­do koje je ljudska priroda stvorila: jedan slavan čovjek prije ra­ta nazvao ga je biserom Jadrana ili je time vjerovatno mis­lio samo na vrijednost, izražavajući se prije termino­lo­gi­jom laika nego jezikom pravog draguljara. Morala bi se naći mnogo bolja definicija za ovaj grad, mada nijedna ne bi bila dovoljna: svaku bi on prevazišao, tražeći da joj se ne­prestano dodaje i dodaje, sve dok se ne bi izgubila u ma­si dodataka. Gotovo svaki grad se može, makar i na­sil­no, zatvoriti u okviru jednog zaobljenog utiska; Dubrov­nik se ne da. O njemu mora da se kazuje redom sve, od tre­nut­ka kad se u njega ulazi, do časa kad se napušta.

3.

Ako se stiže rano ujutro, najbolji pristup Dubrovniku je onaj sa svjeverozapada, putem od Lozice i Zatona. Treba do­ći pješke, kakvim fijakerom ili limuzinom ako je dosta spo­ra: u blagom jutarnjem svjetlu pejzaž oko Dubrovačke ri­je­ke izgleda kao zemlja snova, kao zemlja koja sniva. Vo­da je tako mirna i bez šuma, tihe su stare palače i vi­so­ki čempresi koji su i sami slični drvenim tornjevima, napuš­te­nim bogomoljama ako se koji zvuk i ukaže, on samo ti­ši­nu oglašava. Vedar je san ovog pejzaža, ili vedrina iz­bi­ja iz pomisli koja se lahko javi na Mediteranu, pod njego­vi­m nebom, nad njegovom pučinom, oko njegovog kamena, da je i za nas moguće takvo rješenje, takva sudbina, umjes­to smrti vječiti mir kakav je mir starih palača i visokih čempresa.

                Avionom se može prispjeti u svako doba dana za vid­je­la i tada se najbolje vidi kako je Dubrovnik jedna školj­ka: jednom je M. naslikao sliku i pitali smo ga kakva ti je to divna školjka, a on je rekao da je Dubrovnik iz aviona. Tada postaje jasno da nije imao pravo onaj koji ga je po­re­dio s biserima: elegancija pokreta kojim tvrđava Svetog Iva­na dovršava ispupčenost zidina, fini urez gradske lu­ke s mnogo filigranskih nježnih površina i šupljina oko ula­za, dokazuju da ovaj basnoslovni proizvod mora nema niš­ta zajedničko s dovršenošću i uglađenošću bisera, da to može biti samo jedna školjka prvoklasne izrade i kolo­sa­l­nih razmjera.

                Predvečer je lijepo stići u gradsku luku malim brodom koji redovno saobraća, ili kakvom vanrednom tra­ba­ku­lo­m, od Mlina i Cavtata. Iskrcati se u luci ali ne krenuti u grad, napustiti svaku pomisao da se nekud namjerno ide, u neš­to posebno gleda. Jednostavno sa Porporele pred Sve­tim Ivanom pratiti složeno i harmonično kretanje sjenki po zi­dovima, njihovu koncentraciju na Minčeti koja najduže svje­doči o postojanju svjetla, zatim blago pa sve brže kre­tanje u pravcu noći, u pravcu mraka. U mraku sjediti nas­lo­njen leđima na kamen tvrđave koji je još sačuvao top­li­nu i historiju dana, u društvu penzionera i ribara, prihva­ća­ju­ći muziku njihovog razgovora ali ne puštajući svijest do nje­govog sadržaja. Isljučiti sva ostala vremena. Tada će mo­re, koje se pod nogama kotrlja, donijeti jedan savršeni mir, zvuk ničega, ukus budističkog raja.

                Može se noću, pješke, prispjeti ranije spomenutim pu­te­m s juga: dočekat će nas čvrste zidine o čijem osvajanju ne može biti ni govora sumnjičavim pogledima iz tamnih or­bita puškarnica i putnik se pita neće li ga zaustaviti je­dan strašan glas iz mraka, neće li grad dići svoj pokret­ni most protiv njega?

4.

Ali, tako je samo za nekoliko trenutaka: čim se uđe unu­t­ra, opet sve postaje lijepo, prisno, slično školjki, na krilo, na postelju i nema drugog mjesta na svijetu u kome bi bilo ta­ko prijatno, tako normalno, tako bezbjedno noćiti na uli­cama. Sve je čisto: mrak bi htio da ovije stvari kop­re­nom tajne, ali mu ne daju glasovi juga, ne da blagost zraka, ne da svjetlost koja zrači iz prošlosti Dubrovnika. Na dru­gim mjestima govori se o civilizaciji stečenoj po cijenu odsje­če­nih ruku i ižeženih očiju; u ovoj Republici, koja je umje­la svoju slobodu – skoro kroz hiljadu godina – da sačuva, prodaja roblja rano je zabranjena, a otkup stranih robova vr­šio se radi okajanja grijeha. Mučenje kao sredstvo da se iz­nudi istina ukinuto je već krajem XVII. vijeka, inkvi­zi­cija nije imala pristupa u grad i nikad nije gorjela lomača, nad­biskup je uvijek bio stranac da bi ga mogli lakše otje­ra­ti ako počne da se miješa u poslove grada, knez je biran na mjesec dana, plemići su se bavili trgovinom i bacani su u zatvor za napastvovanje sluškinja, samotne bogate udo­vice ostavljale su nasljedstvo vanbračnoj djeci svojih mu­ževa, mladići su dobijali stipendije za školovanje u ino­zemstvu koje su dva jamca imala da vrate državi ako se oni tamo promangupiraju i ne svrše studije. Dubrov­nik je znao da samo libertas non bene pro toto venditur auro i ni­je miješao slobodu sa slavom, čašću i drugim lakrdijama. Mu­dar a lijep, stajao je na hridi morskoj za vrijeme svih na­ših slavnih pobjeda i poraza, naših imanja i nemanja, kao svjetionik, kao utjeha. I danas odlazimo na poklo­nje­nje njegovoj svjetlosti iz našeg francjozefskog i sanste­fan­skog srednjoevropskog sivila, iz mračne divljine naših pla­nina i smeđeg ratarskog mraka naših moravskih rav­ni­ca, ali nam ne pripada. Jedino ako slučajno zanoćimo na njegovim salonskim ulicama, bit ćemo nagrađeni pra­vom da prisustvujemo časima njegove slobode u rano ju­tar­nje doba. U tom kratkom vremenu, kad su se noćnici već razišli a ranoranioci još nisu stigli, zgrade dubro­vač­ke dobijaju neku boju puti, hladnu a ružičastu, ponašaju se kao žive, stalno u njima počinje i prestaje jedno kre­ta­nj­e, kao da krv svojim putevima cirkulira, kao da se grudi na­di­maju od disanja. Nazivi ulica ispisani na zidovima pre­t­varaju se u glasove koji izgovaraju čarobne verse što nas uvode u istinu mađije:

                Mrtvo zvono od rupa ispod mira.
                Uz jezuite stradun, peline, plovalni skalini, garište, placa.

                Na njihovu zapovijest pokreću se mehanizmi starih majstora, dva diva u tornju koji treba da obilježe početak dana udarcima svojih maljeva, užurbani svijet trgovaca, travara i zanatlija na kapitelima stupova dvora, putnik ispred Kapele u Ulici prijeko koji je upravo pošao na put, štapom naoružan. A nad svima bdije Orlando, čovjek-ptica, spreman da se sa stijegom Republike vine u nebo kad mu na zemlji više ne bude mjesta.

5.

Zatim će Stradunom odjeknuti prvi koraci, počet će se raz­micati kapci i pomaljati se glave na prozorima, a u on­im uskim uličicama, u kojima se još živi po nekim pra­s­­tarim zakonima zajednica, poteći će ponovo žubor raz­go­vora koji je sinoć kasno prekinut bez volje, a sada žustro nas­tavlja teći iz kuće u kuću, kroz prozore, kroz vrata, pre­ko balkona, sve dok su u određenom času jutra, pošto se svi stanovnici izbude i pridruže, ne pretvori u brujenje kojim je čitava okolina ispunjena.

                Tada se može, ako smo još željni samoće, skloniti u je­dan manastirski klausar, u dvorište Divone, u park Gr­a­dac, na klupe Boninova, može se krenuti u obilazak zi­dina sa kojih su ljudi slični olovnim vojnicima. Jedino ne treba boraviti u zatvorenim prostorima, ne valja zala­zi­­ti po kućama, tamo su pacovi, stare žene ponekad gad­n­o­g izgleda, bijedne tapiserije s jelenima i lovcima i praš­nja­vi vezovi i noćni sudovi pod krevetima, tamo su znaci smrti i propadanja. Dubrovnik je sam jedna kuća, jedan otmjeni sa­lon i nije lijepo u njemu zavlačiti se po kućama, po mu­ze­jima, kao što je običaj u drugim mjestima, Dubrovnik ni­je mjesto za posjetioce muzeja nego za ljubavnike gra­do­va. Možda su mu zato muzeji i loši, možda i nisu loši nego su samo bijedni u poređenju s onim što on sam pruža: te pe­rike, te prašnjave odore čuvane u vitrinama dokazuju da je Republika zaista propala ili da nije, onakva kakvu je poznajemo, nikad ni postojala. U Dubrovniku treba stal­no ostati napolju, na vidiku mora i u zagrljaju vazduha, u sje­ni crkava, sjediti u staroj luci Kašun i misliti o ar­go­zi­ja­ma koje se vraćaju s kraja svijeta, sa Kube i iz Kalkute. Ujutru je ipak najbolje otići na plažu, najbolje na dubrovačku pla­žu na Dančama, i ostati tamo sve do četiri, sve dok ne dođe najljepša žena plaže vodeći za ruku sina. Bit će u kos­timu jer dolazi izbliza, od kuće, jer je ovo njena plaža, os­tavit će dijete da se brčka u plićaku a sama će otići da pliva, daleko prema pučini, iskusnim pokretima. Zatim će se vratiti, pažljivo oprati mališana pod tušem i umotati ga peškirima, zatim će se i sama tuširati puštajući da joj vo­da razdvaja kosu i da joj teče niz ruke, slobodno po­ka­zu­jući da uživa podjednako i u ovoj vrsti vode, vodi koja se sliva, brzo će se obrisati i otići bez zadržavanja, bez os­vr­tanja, bez za vas tako obaveznog sunčanja. Tada ćete shvatiti da nijednog trenutka Dubrovnik nije pripao va­ma, da ni pedalj niste zakoračili unutra, i obuzet će vas žalost i čežnja, čežnja za Dubrovnikom već od ranije vam dobro poznata.

6.

Uobičajeno je sanjati o Dubrovniku zimi, u ranim po­pod­ne­vima, u vrijeme kad stvari u sobi gube uglove i ivice, poči­nju da se rastaču i ljigavo krakaju poput ameba, kad je nebo sivo, putovi zatrpani a automobili vezani lanci­ma. Može se nizati bez reda mnoštvo utisaka i uspomena, mo­že se vezati za pojedinačne objekte, sasvim prema vla­s­ti­tom ukusu i bez imalo stida, jer nema u Dubrovniku ni­če­ga što ne bi bilo dostojno divljenja. Panorame grada: ona s južnog puta, ona s bedema Gradca, sa stepeništa po­red Minčete, sa gradskih zidina. Pogled s Boninova, ču­desna ljepota i snaga njegovog mora, podneva na obali, gla­sovi kupača i pjesma zrikavaca, zvuk zvona i čempresi koji se njišu kao da to oni zvone na vjetru. Divna ugla­ča­nost Straduna, mala Onofrijeva fontana kraj koje se uvijek ne­ko slika kako pije vodu, velika kraj koje ima kuća s pro­zo­ri­ma i od fontane se sve vidi što se unutra zbiva, plavo ku­be Gospe ujutru koje postaje sivo preko dana i ozareno svjetlošću u noći i njegova četiri prozora, četiri plava oka, tako obična u svome građanskom stilu i tako i prikladna na ovom crkvenom mjestu, cvjetne aleje plaže Lapada, bi­v­ši hotel “Belevedere” na obali kod Svetog Jakoba.

                Imao je za mene draž zabranjenog vrta jer sam ga mo­gao vidjeti samo izdaleka, preko zaliva, i maštati o tome kako je boravak u njemu divan. Na jednoj fotografiji vi­dio sam kakav je Dubrovnik gledan s tog mjesta i to me je uv­jerilo da moje maštanje ima smisla. Pokušao sam do­pri­jeti do njega kopnom, ali je to bilo noću, stigao sam do pus­tog samostana, do gvozdene ograde i velikog crnog psa. Kad god bih pošao u Dubrovnik, uvjeravao sam sebe da ću sigurno tamo odsjesti, ali kad bih se našao na sta­ni­ci sa koferima, opredijelio bih se za nešto bliže i jeftinije, uv­jerio bih sebe da je njegova cijena za moj džep nepod­no­š­ljiva, da je sve već zauzeto strancima. Kad sam se ko­nač­no odlučio i pitao za mjesto, odgovorili su mi da ho­te­la tamo više nema i da se zgrada u druge svrhe upotrebljava.

7.

Dok sjedimo pred kafanom u Trebinju, kažem čiči: “Ne­će­mo proći kroz Dubrovnik. Još najviše pola sata i skrenut će­mo ulijevo, sve više se udaljavajući od njega. Bit ćemo u nje­go­voj najbližoj okolini a nećemo mu vidjeti ni traga. Možda Dubrovnika više i nema, možda će nam upravo sa­­da javiti da je razoren zemljotresom ili osvojen Napo­le­o­nom, da se u druge svrhe upotrebljava”. On kaže: “A ova gospođa silazi u Dubrovniku. Vidio sam, dogovorila se sa šoferom, on će zaustaviti na okuci, a nju će tamo če­kati njen čovjek s djetetom i s kolicima. Već su joj skinuli stvari s krova pa ih drži oko sebe po podu, cio je prolaz zakrčila.

                “Dobro”, kažem, “to se nas ne tiče, autobus će se naj­vi­še za minutu zaustaviti i mi ćemo produžiti.” “Jeste”, ka­že čiča, “a odatle još tri sata pa smo na licu mjesta, pi­tao sam šofera.” Više se nimalo ne sekira zbog Du­bro­v­nika. Ljuti me tolika nevjernost. “Da, da”, kažem, “šteta je ne vi­d­jeti Dubrovnik a otići će kad nam bude tako reći u ru­ka­ma”. A, zapravo, mislim, da je bolje da on ode, da ne budem ja taj koji izdaje i napušta, čemu te priče o au­to­bu­si­ma i avionima kad on mora da ode, ne zbog ekonom­sk­ih kriza, zbog važnih i manje važnih pomorskih puteva, zbog Napoleona i zemljotresa, već prosto mora da se odazove po­zivu mora i odlazi, kao na slikama Peđe Milosav­lje­vi­ća, dostojanstveno, otmjeno, barokno, praćen svirkom na če­li­ma i kontrabasima.

Odjek, Sarajevo, 1969.
Naslovna ilustracija: Fadil Vejzović, Dubrovački put kroz park

Povezani članci

IDRIZOVIĆ: Počitelj na granici svjetova

subjekt

DŽUMHUR: Idem u Barcelonu

subjekt

ISAKOVIĆ: Sjaj univerzuma na zaravni gdje je Oglavak

subjekt